Popularny i bezpieczny smartfon. Jak zadbać o wrażliwe dane?

Według danych z raportu Digital Yearbook (We Are Social) z 2016 roku, w Polsce mamy blisko 59 milionów użytkowników telefonii komórkowej, w tym 10 milionów aktywnych użytkowników smartfonów. Ta liczba stale rośnie, ponieważ telefon służy nam do wielu różnych celów, a przy tym jest wygodny i poręczny.

Ruch mobilny coraz bardziej popularny w Polsce

Ponad 4 godziny dziennie na komputerach i 1,3 godziny dziennie na urządzeniach mobilnych – tyle czasu spędzamy w Internecie (źródło: raport Digital Yearbook). Wciąż najwięcej korzystamy z komputerów stacjonarnych i laptopów, jednak coraz częściej sięgamy po smartfon i tablet. Ruch mobilny zwiększa swój udział w globalnym ruchu internetowym.

Trendy na smartfonie: coraz więcej wideo

Kiedyś, przy kupnie telefonu, najważniejsze były rozmowy i pisanie SMS. W dobie smartfonów korzystamy z wielu różnych funkcji. Niektóre z nich:

  • czytanie i śledzenie nowinek
  • rozmawianie z innymi
  • szukanie informacji
  • granie w gry
  • korzystanie z aplikacji
  • robienie zdjęć
  • oglądanie wideo
  • robienie notatek, wykresów
  • praca

Według najnowszych badań IRCenter z września 2017 roku, ¾ użytkowników nowych technologii ogląda wideo na smartfonie. Jeśli chodzi o płeć, częściej są to kobiety do 24. roku życia. Co najczęściej oglądają? Największą popularnością cieszą się wiadomości, programy muzyczne oraz kabarety.

Biznes na smartfonie

Zwiększa się liczba użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych, dlatego rosną oczekiwania klientów dotyczące obecności biznesów w aplikacjach mobilnych – mówi Jakub Neumann, CTO w S-NET.

Właściciele firm muszą zadbać o responsywną stronę mobilną, profesjonalne profile w serwisach społecznościowych oraz dedykowane aplikacje w zależności od typu prowadzonej działalności.

Fakt, że znaczna część pracy powoli przenosi się do Internetu i coraz więcej firm zgadza się na współpracę zdalną, pozwala na pracę na urządzeniach mobilnych. Smartfon umożliwia ściśle spersonalizowaną komunikację o każdej porze dnia i nocy. Często zdarza się, że klient otrzymuje dane przesyłane nie tylko mailowo, ale również za pomocą portali społecznościowych. Co wtedy z bezpieczeństwem ruchu mobilnego?

Jak zwiększyć bezpieczeństwo danych w smartfonie?

Smartfon jest rodzajem minikomputera: posiada oprogramowanie oraz system aplikacji, które mogą zostać narażone na ataki szkodliwego kodu. Można jednak wiele zrobić, żeby zwiększyć bezpieczeństwo telefonu:

  1. Aktualizuj system operacyjny. Najlepsze zabezpieczenia mają systemy Apple i Microsoft.
  2. Ustaw hasło lub PIN do smartfona oraz silne hasła do poczty i serwisów społecznościowych. Zmieniaj je co jakiś czas.
  3. Uważaj na publiczne sieci wifi. Każdy może uzyskać dostęp do twoich danych, ponieważ są nieszyfrowane.
  4. Zrób backup danych.
  5. Nie przechowuj ważnych danych na pulpicie telefonu.
  6. Jeśli korzystasz z bezpłatnego wifi, pamiętaj o wylogowaniu ze stron.
  7. Gdy planujesz zainstalować daną aplikację, zrób to ze sprawdzonego źródła (np. Google Play, Amazon Store). Przed instalacją przeczytaj regulamin.
  8. Jeśli posiadasz Androida, zainstaluj antywirus.
  9. Jeśli chcesz wysłać komuś wrażliwe dane, użyj specjalnych szyfrowanych aplikacji, np. Signal.
  10. Nie korzystaj ze stron, co do których masz zastrzeżenia.


Komentarze