Praca zdalna w IT: czy to się opłaca?

Galopujący rozwój technologii, globalizacja i różnorodność kulturowa sprawiają, że praca zdalna będzie dotyczyła coraz większej liczby pracowników na całym świecie. Zgodnie z raportem StackOverflow możliwość pracy home office jest jednym z priorytetów dla 53% programistów w Polsce. Kto przetrwa, pracując w ten sposób?

Badania Kantar TNS wskazują, że tylko co trzeci pracownik w Polsce ma możliwość pracy zdalnej, ale podobnego trybu pracy oczekiwałoby znacznie więcej z nich (76%). Na Zachodzie w takim systemie pracuje nawet połowa zatrudnionych, a według szacunków 40 proc. osób na rynku pracy w USA w 2018 będą stanowić freelancerzy. W Polsce taki tryb pracy jest stosunkowo młody, ale istnieje tendencja do przenoszenia różnych dziedzin biznesu do Internetu.

Home office bardziej popularny za granicą

Programowanie i IT to najczęściej wybierane branże zdalnych specjalistów. Argentyna, Meksyk, USA – w tych krajach pracuje najwięcej programistów w systemie home office. Rodzimi pracownicy IT często otrzymują zlecenia od polskich i zagranicznych Klientów albo pracują na etacie z możliwością częściowej pracy zdalnej.

Wiele zależy od specyfiki stanowiska i danej branży, bo pojęcie praca w IT jest bardzo szerokie: można być zarówno administratorem IT, managerem IT, specjalistą ds. IT, jak i programistą – mówi Damian Dąbrowski, Dyrektor Projektu S-NET Cloud – Nasze usługi to m. in. cloud computing, dlatego cenimy u pracowników umiejętność efektywnej pracy zdalnej, ale ważna jest dla nas również współpraca w zespole.

Źródło: Unsplash

Umiejętności pracownika zdalnego

Aby skutecznie pracować w domu, niezbędna jest umiejętność organizacji pracy i kwestia motywacji wewnętrznej. Wizja braku szefa nad sobą jest dość kusząca, a wielu badanych chce samodzielnie decydować o tym, ile czasu dziennie poświęcą pracy. Sytuacja wygląda odmiennie w przypadku, gdy pracownik jest zatrudniony w firmie, dla której częściowo pracuje zdalnie, a zupełnie inaczej gdy działa na własny rachunek i oprócz pracy pozyskuje Klientów, dba o finanse i administruje swoim biurem. Częściowym rozwiązaniem tych bolączek są przestrzenie coworkingowe, w których freelancer wynajmuje biurko i pracuje w otoczeniu innych ludzi, może z nimi rozmawiać, a nawet zdobywać nowych Klientów. Dzięki temu czuje się bardziej zmotywowany do pracy, mniej osamotniony i może czerpać inspiracje od innych. Inna grupa pracowników wyjeżdża za granicę i stamtąd pracuje zdalnie, łącząc obowiązki z podróżowaniem.

Zalety i wady pracy zdalnej

Nowe pokolenia pracowników oczekują zupełnie innych rzeczy od pracy: wolności, kreatywności, możliwości decydowania o rytmie swojej pracy. Inny bonus to oszczędność kosztów jazdy, paliwa i dbałość o środowisko naturalne. Home office to jednak duża zmiana i odejście od tradycyjnego modelu pracy. Pionierem w takim systemie pracy jest branża IT, która oferuje bardzo wiele młodym pracownikom, jednocześnie sporo od nich wymaga. Dziś dobry specjalista zdalny powinien posiadać całą paletę umiejętności, nie tylko typowej dla swojej branży, ale także doskonałej komunikacji, umiejętności współpracy w grupie, znajomości języków obcych oraz umiejętności autoprezentacji, sprzedaży i perswazji. Wolność ma swoją cenę, ale też jest drogą do łączenia różnych życiowych sfer i wyznaczania własnych granic. Wszystko wskazuje na to, że rynek IT będzie zmierzał w stronę większej akceptacji pracy zdalnej w zależności od wykonywanego zawodu i zakresu obowiązków.

 


Źródła:

  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-polsce-tylko-jedna-trzecia-pracownikow-pracuje-zdalnie-na-swiecie-ponad-60-proc
  • https://biznes.newseria.pl/komunikaty/it_i_technologie/praca-zdalna-w-branzy-it,b1937671312
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/w-polsce-tylko-jedna-trzecia-pracownikow-pracuje-zdalnie-na-swiecie-ponad-60-proc


Komentarze