Jak wybrać dobry hosting dla e-commerce? Rodzaje serwerów

Coraz większa liczba e-sklepów i stron internetowych wymaga przygotowania odpowiedniej strategii, która pozwoli wyróżnić się wśród konkurencji i zdobyć zaufanie Klientów. Fundamentem każdego typu biznesu internetowego jest sprawny i wydajny hosting.

Pierwszy krok w znalezieniu hostingu to wybór serwera, a następnie parametrów hostingu, czyli procesora, pamięci RAM, oprogramowania, a także danych dotyczących szybkości ładowania strony, supportu itd. W tym wpisie zostaną omówione rodzaje serwerów i ich dopasowanie do konkretnego typu biznesu online.

  1. Hosting współdzielony.
  2. Hosting VPS.
  3. Serwer dedykowany.

Hosting współdzielony

Ten rodzaj hostingu jest wybierany na początku działalności lub w przypadku blogerów, małych firm i niewielkich e-sklepów. Jest najtańszy, bardzo prosty w obsłudze i dostępny od razu. Klient opłaca hosting, wykupuje domenę i może cieszyć się dostępem do usługi.

Hosting jest dzielony na wielu różnych użytkowników, którzy posiadają ten sam adres IP. Jest intuicyjny, elastyczny, Klient nie musi martwić się obsługą techniczną (odpowiada za nią dostawca). Do minusów należy fakt, że w momencie natężenia ruchu na stronie mogą pojawić się przejściowe problemy w ładowaniu witryny. Hosting współdzielony ma także ograniczone zasoby serwera, które jednak nie powinny być przeszkodą na początku działalności.

Hosting VPS

VPS (Virtual Private Server) to rodzaj prywatnego serwera wirtualnego, w którym oprogramowanie pozwala na szereg różnych możliwości. Dostęp do VPS jest jednak dzielony pomiędzy wielu różnych użytkowników, co różni go od serwera dedykowanego. VPS to maszyna wirtualna, która dzieli się na kilka innych, mniejszych maszyn, na których istnieją osobne systemy operacyjne. Każda z takich maszyn oferuje użytkownikowi dostęp do zasobów serwera: procesora, pamięci RAM i miejsca na dysku. Serwer VPS ma ograniczone zasoby, ale można je zwiększać w razie potrzeby.

Serwer dedykowany

To profesjonalny, prywatny serwer z pełną możliwością konfiguracji i administracji dla użytkownika. Istnieją dwa rodzaje serwerów dedykowanych:

  • wynajem całego sprzętu od dostawcy usług
  • zakup własnego sprzętu i przechowywanie go w data center dostawcy (kolokacja).

Użytkownik serwera dedykowanego ma dużą swobodę w poruszaniu się po swoich stronach internetowych, a odpowiedzialność za oprogramowanie, sprzęt i inne dodatkowe usługi ponosi dostawca hostingu (w przypadku kolokacji Klient odpowiada również za sprzęt i oprogramowanie). Ten rodzaj hostingu daje szerokie możliwości.

Klient może cieszyć się pełną mocą serwera, nie ograniczają go inni użytkownicy. Jako dostawca hostingu, zapewniamy elastyczność i wydajność działania serwera, a także niezawodność SLA z opcją poszerzenia – mówi Jakub Neumann, CTO w S-NET. – W przypadku awarii oferujemy pomoc techniczną.

Co wybrać?

Jeśli startujesz z biznesem, prowadzisz nieduży blog, korzystną opcją będzie hosting współdzielony. Gdy Twój e-sklep oferuje znaczną liczbę produktów, masz duże zasięgi, lepszy będzie hosting VPS lub serwer dedykowany. Kolokacja jest najbardziej kosztowną opcją, którą najczęściej wybierają duże, rozpoznawalne firmy. Hosting współdzielony nie wymaga kompetencji technicznych, a obsługa dwóch pozostałych typów serwera zakłada umiejętność administracji serwerem. Zarówno hosting VPS, jak i serwer dedykowany, są elastycznym i skalowalnym rozwiązaniem, w pełni dostosowującym się do potrzeb Twojego biznesu.



Komentarze