3 sposoby na szybki backup działający w tle

Utrata danych to najmniej pożądany scenariusz w firmie. Dobra wiadomość jest taka, że nie musisz być zaawansowanym adminem, żeby zająć się ochroną danych. Istnieją 3 proste metody tworzenia automatycznego backupu, które pozwolą Ci oszczędzić czas, pieniądze i nerwy oraz usprawnić pracę.

Systematyczne wykonywanie kopii danych to podstawa pracy działu IT, office menedżera, czy też szefa firmy. Można jednak w prosty sposób zoptymalizować pracę oraz zyskać czas i energię potrzebne do wykonywania pozostałych obowiązków.

1. Rozwiązania w chmurze (np. Dysk Google).

To najprostszy sposób, dzięki któremu za pomocą kilku kliknięć automatycznie zaplanujesz wykonywanie kopii zapasowych. Od 2017 roku Google Drive udostępnił opcję kopii zapasowej i synchronizacji wszystkich plików i zdjęć z dowolnego miejsca. Wystarczy założyć konto na: https://www.google.com/, przejść do opcji backupu i synchronizacji. Opcje są dostępne dla użytkowników indywidualnych i firm.

PLUSY:

  • bardzo łatwe wdrożenie (trwa około kilka-kilkanaście minut)
  • dostęp do plików z PC oraz MAC bez konieczności zajmowania całego miejsca na dysku
  • google Drive dla firm posiada nieograniczone miejsce na dane (jeśli do konta jest przypisanych mniej niż pięciu użytkowników, dostępne miejsce na Dysku to 1 TB na użytkownika)
  • backup i synchronizacja w czasie rzeczywistym
  • bezpieczeństwo danych.

MINUSY:

  • wysoka cena dla użytkowników biznesowych (46,99 zł w przypadku 1 TB)
  • darmowe konto dostępne jedynie dla użytkowników indywidualnych
  • dyskusyjna polityka prywatności.

2. Dysk zewnętrzny lub dysk sieciowy NAS w firmie.

Własny dysk zewnętrzny może pomieścić znaczną ilość firmowych danych za stosunkowo atrakcyjną cenę. Jest jednak jeden minus takiego rozwiązania: może z niego korzystać tylko jedna osoba  (nie ma możliwości współdzielenia danych oraz trzeba fizycznie pamiętać o zabraniu dysku). Dysk zewnętrzny może przydać się w sytuacji, kiedy jest używane jako jedno z urządzeń (ale nie jedyne), na którym znajdują się kopie zapasowe. Ogromnym plusem jest zabezpieczenie danych: można je zaszyfrować w taki sposób, że nie będą możliwe do odczytania przez osoby postronne. Inną zaletą jest fakt, że użytkowanie dysku USB jest intuicyjne i nie wymaga podłączenia do Internetu.

Dysk sieciowy NAS uzupełnia to, czego nie ma dysk zewnętrzny: współdzielenie danych. Inne cechy dysku sieciowego:

PLUSY:

  • może z niego korzystać dowolna liczba użytkowników
  • posiada dużą przestrzeń dyskową liczoną w TB
  • podlega integracji z każdym urządzeniem
  • automatycznie synchronizuje pliki
  • automatycznie szyfruje dane na dyskach w trakcie transmisji
  • admin posiada pełną kontrolę nad danymi
  • łatwe wdrożenie i działanie z poziomu web panelu.

MINUSY:

  • dłuższy czas wdrożenia urządzenia w firmie
  • korzystanie jest uzależnione od prądu i Internetu w firmie
  • narażenie na utratę danych w wyniku kradzieży dysku z firmy.

3. Prywatna chmura plików na serwerze w Data Center.

To rozwiązanie jest dopasowane do konkretnych potrzeb w firmie, w pełni zabezpiecza dane na wypadek wszelkich trudnych warunków (braku prądu, awarii).

Klient nie musi martwić się o utratę danych ze względu na certyfikat SSL, gwarantujący szyfrowanie danych oraz świadczący o wiarygodności stron internetowych – mówi Damian Dąbrowski, Dyrektor projektu S-NET Cloud.

PLUSY:

  • profesjonalny, prywatny serwer
  • pełna kontrola nad danymi
  • prawie stuprocentowa możliwość dostępu do danych
  • wsparcie administracyjne i techniczne (24/7)
  • serwery zlokalizowane u dostawcy w bezpiecznych miejscach, z daleka od torowisk, terenów zalewowych itp.
  • automatyczny backup i synchronizacja plików
  • integracja ze wszystkimi urządzeniami
  • spora przestrzeń dyskowa liczona nawet w dziesiątkach i setkach TB
  • istnienie folderów współdzielonych
  • możliwość korzystania przez dowolną liczbę użytkowników
  • korzystna cena

MINUSY:

  • dłuższy czas wdrożenia w firmie.

Co wybrać?

Wiele zależy od ilości danych w firmie oraz tego, ile osób korzysta ze współdzielonych danych (jakość pracy zespołowej). Jeśli w Twojej firmie pracuje kilka osób, a liczba danych potrzebnych do pracy nie jest duża, można skorzystać z pierwszego lub drugiego rozwiązania. Ostatnie to profesjonalny, prywatny serwer, który w pełni czuwa nad Twoimi danymi. Data center działa w każdych warunkach, sprawdzi się w większych firmach oraz w takich, których właściciele wolą “dmuchać na zimne”.



Komentarze