User experience: jak zaprojektować pozytywne wrażenia Twoich Klientów w e-commerce?

Jeśli jesteś właścicielem sklepu internetowego, na pewno zależy Ci na wyróżnieniu się spośród konkurencji, a także na tym, aby klienci mogli z przyjemnością robić u Ciebie zakupy. I to właśnie jest celem UX. Trzeba zadbać o to, żeby produkt spełniał oczekiwania i cieszył oko. Jest z tym jednak problem, ponieważ zgodnie z badaniami Uxerii, aż 44% klientów e-sklepów źle je ocenia. Na czym polega projektowanie doświadczeń użytkowników i jak usprawnić zakupy?

Podstawą funkcjonowania sklepu internetowego jest “silnik”, czyli serwerhosting. Gdy to wszystko już działa, czas na przyjrzenie się pozostałym aspektom, czyli user experience. UX to całość przeżyć, których doświadcza użytkownik podczas korzystania z Twojego e-sklepu (lub oprogramowania, serwisu internetowego). Celem UX jest zapewnienie użytkownikom funkcjonalności, prostej i intuicyjnej obsługi, użyteczności – począwszy od etapu przeglądania, dodawania produktów do koszyka, aż do finalizacji zakupów. UX pomaga zwiększyć lojalność Klientów wobec marki. To ważne, ponieważ od produktu wymaga się rozwiązania konkretnego problemu, podświadomie ma on spełniać marzenia Klientów.

Czym dokładnie jest UX sklepu internetowego?

Cały proces polega na badaniu, projektowaniu i analizowaniu danych. User experience obejmuje zarówno koncepcję produktu, jak i projektowanie interfejsu, czyli kilka dziedzin:

  • Projektowanie interakcji i makiet (opracowywanie działania e-sklepu, przewidywanie sposobów wykonywania określonych działań przez użytkownika, projektowanie interfejsu) – jakie elementy umieścić w e-sklepie, które pomogą użytkownikowi sprawnie poruszać się i dokonywać zakupów, a w konsekwencji powracać do wybranego wcześniej sklepu internetowego.
  • Badania i testowanie rozwiązań jako podstawa funkcjonowania UX. Testów dokonuje się najczęściej z innymi użytkownikami. Ten etap polega na zbieraniu pomysłów i weryfikowaniu. Ta faza wymaga również gruntownego researchu i współpracy z programistami, grafikami, specjalistami ds. marketingu internetowego, którzy dysponują umiejętnościami analizy danych i wyciągania wniosków.

Źródło: Unsplash

User experience: jak usprawnić proces zakupów?

45% ruchu w sieci to ruch ze smartfonów. Aż 96% użytkowników napotyka na problemy w trakcie korzystania ze smartfona. UX jest dość obszerną dziedziną, ale istnieje kilka najważniejszych działań, które znacząco zwiększają skuteczność podejmowanych działań, a użytkownikom bardzo ułatwiają korzystanie z e-sklepu:

  • Atrakcyjne teksty – przyciągające nagłówki, pisanie językiem korzyści (zamiast opisywać wieloletnie doświadczenie firmy, lepiej wskazać konkretne rozwiązanie problemu Klienta za pomocą Twojego produktu).
  • Dobrej jakości zdjęcia – wyraźne, w dobrym oświetleniu. W e-sklepie w dużej mierze zdjęcia “sprzedają” produkt.
  • Dopasowanie kolorów i czcionek – oprócz tekstu i zdjęć, bardzo ważny jest dobór czcionek i kolorów, które podkreślają markę i współgrają z jej przekazem.
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych (responsywność) – pierwszy kontakt użytkownika z e-sklepem następuje najczęściej poprzez smartfony.
  • Zablokowanie reklam i pop-upów, które odwracają uwagę Klienta od produktów.

Usługa UX w pakiecie dla sklepów internetowych

Na polskim rynku nie ma jeszcze zbyt wielu specjalistów UX. W swojej ofercie dla sklepów internetowych proponujemy tę usługę obok wielu innych niezbędnych w e-commerce. Klient może skorzystać z proponowanych przez nas rozwiązań, zaoszczędzić czas i skoncentrować się na priorytetach. Pomożemy rozwiązać problem Twoich obecnych i potencjalnych użytkowników e-sklepu – mówi Jakub Neumann, CTO w S-NET. – Oprócz UX zapewniamy dostęp do Internetu S-BIZNES, wsparcie programistów, administrację serwerem, budowę i wdrożenie e-sklepu.

 

 

Źródła:

  1. http://ux-blog.pl/ux-designer/
  2. https://www.inspirationde.com/image/12680/


Komentarze