Hosting

Hosting to określenie rodzaju usług teleinformatycznych polegających na udostępnieniu klientowi przez usługodawcę zasobów serwerowni.

W zakres usługi wchodzą:

  • udostępnienie przestrzeni dyskowej (dyski twarde), najczęściej za pośrednictwem macierzy RAID – czyli nadmiarowej macierzy niezależnych dysków
  • wyznaczenie maksymalnej ilości danych możliwych do przesłania przez serwerownię
  • opracowanie zakresu usług dostarczanych przez serwerownię
  • określenie maksymalnego stopnia obciążenia serwerowni przez udostepnione usługi

Uptime w hostingu

Uptime to współczynnik określający jakość usług świadczonych przez dostawcę hostingu. To procentowy czas bezawaryjnego działania serwera, co przekłada się na możliwość dostępu do obsługiwanych przez ten serwer witryn. Przyjmuje się, że pożądana wartość uptime’u to 99%; innymi słowy, rzetelny dostawca hostingu to ten, który gwarantuje wejście na obsługiwane przez siebie strony 99 razy na 100 prób. Aby osiągnąć taki poziom, wymagana jest permanentna dbałość o stan techniczny serwerowni.

Obowiązki dostawcy hostingu

Dostawca usług hostingowych musi dbać o takie rzeczy jak: odpowiedni stan techniczny połączeń z internetem, ochronę danych klientów oraz ich kont (przy czym chodzi tu zarówno o dane cyfrowe, jak i papierowe – np. zakaz kserowania i udostępniania treści umowy pomiędzy usługodawcą a usługobiorcą), ochronę serwerów przed cyberatakami, gwarantować maksymalnie szybką, niezawodna i stałą dostępność do danych gromadzonych na serwerach.

Darmowy hosting

Dostępne są bezpłatne usługi hostingu, niemniej są one obciążone licznymi ograniczeniami w stosunku do płatnych wersji. Do niedogodności darmowego hostingu należą takie elementy jak mocno ograniczona dostępna przestrzeń dyskowa, brak dostępu do pełnych baz danych, reklamy na stronach dostawcy, oraz uciążliwe reklamy dostarczane użytkownikowi droga elektroniczną.

Rodzaje hostingu

Współczesny hosting przyjął formę trzech odmian:

  • Hosting współdzielony

W jego przypadku jeden serwer obsługuje strony internetowe należące do różnych podmiotów. Zaletą tego rozwiązania są stosunkowo niskie koszta, ma ono jednak poważna wadę: może dojść do sytuacji, w której w krótkim czasie wiele osób zechce wejść na stronę internetową jednego ze współużytkowników serwera, strony innych użytkowników mogą zostać spowolnione, a wręcz zablokowane. Jest to dosyć niewygodne, a nawet ryzykowne dla przedsiębiorców, którzy chcieliby, żeby ich strony www były dostępne cały czas.

  • Hosting dedykowany

Klient ma w jego ramach cały serwer do swojej dyspozycji. To rozwiązanie wiąże się z wysokimi kosztami, ale daje jednocześnie gwarancję, że nikt nie wpłynie negatywnie na działanie stron umieszczonych na rzeczonym serwerze.

  • Hosting VPS (Virtual Private Server)

Użytkownik hostingu VPS otrzymuje określoną część serwera, dzieląc go co prawda z innymi użytkownikami, jednak ma do dyspozycji odseparowane od innych oprogramowanie i system operacyjny. W zależności od wykupionego pakietu, klient może uzyskać gwarancję określonych parametrów, niezależnych od obciążenia stron www innych użytkowników korzystających z tego serwera.

Jak powstał hosting?

Ponieważ hosting to usługa internetowa, jego powstanie jest nierozerwalne złączone z historią internetu, a ta sięga 1969 roku, kiedy to w USA powstała ARPANET, czyli wojskowa sieć będąca protoplastą internetu. Po przeszło 20 latach, wojskowy wynalazek został zaadaptowany na potrzeby cywilne; w 1990 roku powstała pierwsza strona www, a w 1992 pierwsza przeglądarka internetowa. Tak więc w ostatniej dekadzie XX wielu, ludzie zyskali możliwość swobodnego zamieszczania w wirtualnym środowisku informacji, oraz łatwy do nich dostęp. Problemem pozostała kwestia magazynowania i zabezpieczania danych. Praktycznie do końca XX wieku użytkownicy polegali na urządzeniach fizycznych: dyskietkach o różnej średnicy i pojemności, płytach CD, twardych dyskach, dyskach zewnętrznych i pendrive’ach. Tego typu sprzęt, mimo iż łatwy w obsłudze był narażony był na uszkodzenia fizyczne, zniszczenie, kradzież lub zagubienie. Co więcej, przedsiębiorstwa tworzące nieporównywalnie większe bazy danych niż użytkownicy indywidualni, narażone były na koszta związane z budowa własnych serwerowni oraz zatrudnieniem ich obsługi. Wyjściem z sytuacji okazał się właśnie hosting, umożliwiający wynajęcie przestrzeni dyskowej, limitu przesyłu danych oraz usług dodatkowych, a jednocześnie uwalniający użytkownika od konieczności zakupu i utrzymania infrastruktury koniecznej do budowania własnych baz danych.

Przyszłość hostingu

Hosting, mimo iż niezwykle użyteczny, staje się obecnie rozwiązaniem przestarzałym, zastępowanym przez technologię chmur obliczeniowych. W stosunku do hostingu, chmury dzięki swojej elastyczności i skalowalności są lepiej dopasowane do potrzeb klienta; chmurę można rozbudowywać w miarę wzrostu zapotrzebowania na jej pojemność i moc obliczeniową, podczas gdy hosting z góry zakłada maksymalna przestrzeń na dysku i limit przesyłu danych. Co więcej, użytkownicy chmur ponoszą opłaty związane tylko z ich realnym wykorzystaniem (płacą tylko za to, czego użyli); za hosting płaci się niejako z góry, bez względu na to, czy zakupiona usługa zostanie w pełni wykorzystana, czy też nie. Przyszłością hostingu są więc chmury obliczeniowe.

Hosting w Polsce

Usługi hostingowe nie są obce firmom działającym w Polsce, gdzie od dłuższego już czasu funkcjonują przedsiębiorstwa oferujące tego rodzaju usługi. Zaliczyć można do nich krakowski S -Net, istniejący od 2009 roku, którego zakres działalności w dziedzinie teleinformatyki obejmuje hosting, ale też kolokacje  oraz obsługę chmur obliczeniowych. Dzięki niedawnemu połączeniu ze spółką TOYA sp. z o.o. S- Net zyskał dostęp do jeszcze większej liczby klientów.



Komentarze