Cyberprzestępstwa – na co jesteśmy narażeni?

Technologie cyfrowe odgrywają coraz większą rolę właściwie w każdej dziedzinie życia. W handlu często zawiera się transakcje bezgotówkowe, a standardem w obsłudze klienta jest szybka komunikacja. Rośnie znaczenie sztucznej inteligencji w biznesie, ale jednocześnie wzrasta ryzyko cyberzagrożeń. Najbardziej narażone na cyberprzestępstwa są technologie, telekomunikacja, bankowość, finanse itd. Definicja cyberprzestępstwa nie jest jednoznaczna. Zgodnie z wyjaśnieniem INTERPOLU, można ją rozpatrywać w dwóch aspektach:

  • wertykalnym: przestępstwa charakterystyczne dla cyberprzestrzeni, np. hacking, sabotaż komputerowy;
  • horyzontalnym: przestępstwa popełnione poza cyberprzestrzenią, ale przy użyciu technik komputerowych (np. oszustwa komputerowe, fałszowanie pieniędzy, pranie brudnych pieniędzy, etc.).

Cyberprzestępstwa a świadomość społeczeństwa

Eksperci w raporcie “Future of Crime” z 2018 roku przygotowanego przez Infuture Hatalska Foresight Institute twierdzą, że społeczeństwo nie jest świadome zagrożeń w cyberprzestrzeni, tzn. podaje zbyt wiele danych wrażliwych w Internecie, często nie odróżnia fake newsów od rzetelnych informacji i zdarza mu się sugerować nieprawdziwymi informacjami. Jakie są sposoby działania cyberprzestępców, które podejmują obecnie oraz których możemy spodziewać się w przyszłości?

Źródło: Unsplash

  • Niska świadomość cyberzagrożeń u pracowników firm. Człowiek jest podstawowym ogniwem w łańcuchu bezpieczeństwa w sieci, a często okazuje się, że to właśnie on zawodzi. Zaawansowane technologie są pokonywane przez ludzki błąd lub niedopatrzenie. Organizacje, które wprowadziły zaawansowane systemy bezpieczeństwa, dbają również o edukację pracowników w tym zakresie. Cyberprzerstępcy czyhają na ich błąd, aby włamać się do systemu i wykraść dane. Częste błędy pracowników to korzystanie z aplikacji/oprogramowania, które nie zostały sprawdzone przez pracowników IT organizacji, ustawienie zbyt słabych haseł, otwieranie podejrzanych maili.

S-NET dostarcza zabezpieczenia stron internetowych, poczty czy serwerów. Przy każdej usłudze oferujemy certyfikaty SSL, które umożliwiają szyfrowanie przesyłanych danych, a także usługę anty DDOS, która automatycznie wychwytuje ataki hackerów i je blokuje – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu krakowskiego dostawcy usług w chmurze i usług telekomunikacyjnych.

  • Sztuczna inteligencja. Na rynku panuje obecnie duża konkurencja firm oferujących nowe narzędzia specjalizujące się w zdobywaniu danych o naszych opiniach, zainteresowaniach, stanie zdrowia, decyzjach życiowych, wyborach zakupowych itd. Takie dane są podstawą tworzenia algorytmów i skutecznego docierania do Klientów. Oczywiście sama sztuczna inteligencja jest neutralna, a jedynie intencja jej użycia może stać się negatywna. Może być wykorzystana w dobrych, ale i złych celach. Boty z jednej strony ułatwiają komunikację z Klientem, a z drugiej jeśli są kupione, mogą stać się narzędziem przenoszenia fałszywych informacji i zbierania danych wrażliwych.
  • Internet Rzeczy (IoT) – zagrożeniem mogą być próby włamywania się do inteligentnych urządzeń, zbierania informacji o użytkownikach i wyłudzenia ich danych. Mimo że aktualnie może wydawać się to dość futurystyczne, według ekspertów ten scenariusz cyberzagrożenia jest bardzo prawdopodobny. IoT jest obecnie wykorzystywany w wielu dziedzinach życia: medycynie, telekomunikacji, produkcji, handlu, sprzęcie AGD czy motoryzacji. Zgodnie z prognozami Gartnera, do 2020 roku takich urządzeń będzie na świecie ponad 25 mld. W Polsce najwięcej inteligentnych urządzeń jest obecnie w obszarach: smart dom, wearables (akcesoria do komunikacji, monitorowania zdrowia itp.) oraz RTV i AGD (na podst. raportu IAB pt. „Internet Rzeczy w Polsce”).

Nowe technologie doskonale sprawdzają się w biznesie, ale źle użyte, mogą przyczynić się do cyberprzestępstw. Do cyberzagrożeń, które dzieją się obecnie i wydarzą się w niedalekiej przyszłości, należą: brak świadomości pracowników organizacji i związane z nimi częste próby wyłudzenia danych, włamywanie się do inteligentnych urządzeń i śledzenie użytkowników oraz wykorzystanie sztucznej inteligencji w negatywnych celach. Kolejnym cyberzagrożeniem jest wzrost liczby prób naruszenia i żądań okupu od firm na skutek zwiększenia wartości danych wrażliwych po wprowadzeniu RODO. Tu piszemy, jak zwiększyć ochronę prywatności w sieci.

 


  1. http://www.infor.pl/prawo/prawo-karne/przestepstwa-komputerowe/298370,Czym-jest-cyberprzestepstwo.html


Komentarze