Czy e-mail marketing działa w biznesie?

Jeszcze kilkanaście lat temu większość maili w naszych skrzynkach wyglądała jak spam, zawierając jedynie natrętne reklamy. Od jakiegoś czasu proces wysyłania maili diametralnie zmienił swoje oblicze, stając się ważnym i skutecznym elementem marketingu. Według Direct Marketing Association jedna złotówka zainwestowana w e-mail marketing może przełożyć się średnio na 43 zł sprzedaży.

Jak pokazują statystyki Mareto, aż 77% konsumentów chętnie otrzymuje marketingową komunikację mailową. Skuteczny e-mail marketing to taki, który jest dobrze zaprojektowany, czyli sprawia, że konsument go otwiera i wykonuje zaplanowaną przez marketera czynność, np. kupuje dany produkt, zapisuje się na wydarzenie itp.

Na czym polega e-mail marketing?

Ten rodzaj marketingu polega na systematycznym wysyłaniu newsletterów do Klientów, które służy podtrzymywaniu kontaktu, informowaniu o nowościach, promocjach, ciekawych firmowych wydarzeniach czy też polecaniu usług, czy produktów zaprzyjaźnionych przedsiębiorców. Istnieje również sformułowanie: “mailing”, który jednak jest rodzajem jednorazowej reklamy, a nie przemyślanej, systematycznej komunikacji na linii B2B lub B2C. Kolejnym pojęciem związanym z e-mail marketingiem jest autoresponder, czyli automatyczne krótkie i zwięzłe maile powitalne czy też transakcyjne, które mają cel czysto informacyjny i przypominający.

Dlaczego e-mail marketing działa?

Czytanie maili traktujemy bardzo osobiście, często to pierwsza czynność, jaką wykonujemy po przyjściu do pracy i ostatnia przed jej opuszczeniem. Nasze skrzynki firmowe uginają się od maili, a wiele z nich ląduje w spamie. Mimo tego e-mail marketing jest jednym z najlepiej sprzedających narzędzi marketingowych. Dlaczego?

Jest tani, mierzalny i można go prowadzić bez umiejętności technicznych (nie trzeba znać np. języka kodowania). W porównaniu z drogimi i czasochłonnymi kampaniami w telewizji, prasie i radiu, e-mail marketing wybija się na coraz lepszą pozycję – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu S-NET.

Źródło: Unsplash

Jak prowadzić skuteczny e-mail marketing?

Zanim podejmiesz takie działania, zastanów się, jaki jest ich cel. Może to być zwiększenie sprzedaży, zmiana wizerunku czy komunikacja z Klientami. Na samym początku cel często jest niejednoznaczny. Ważne, aby rozpocząć, testować, analizować wyniki i wyciągać wnioski.

1. Wybierz odpowiednią platformę do wysyłki newsletterów. Większość z nich jest intuicyjna i nie wymaga umiejętności programistycznych. Kilka platform oferuje darmowy newsletter do określonej liczby subskrybentów.

2. Określ, jaka jest Twoja baza mailingowa. Ważna jest nie tylko liczba subskrybentów, ale przede wszystkim jakość bazy. Czy odbiorcy są pozyskani legalnie, zaakceptowali wszystkie zgody. Czy to konsumenci, którzy są związani z Twoją branżą, znają Twoją firmę i chcą wiedzieć, co się u Ciebie dzieje? Jeśli nieco brakuje Ci subskrybentów, możesz pozyskać ich na przykład za pomocą wartościowych treści za zapis (landing page) czy też kupując legalną bazę.

3. Segmentacja bazy danych e-mailowych. Gdy już masz skompletowaną bazę, podziel ją na kilka segmentów, do których będziesz kierować różnorodne komunikaty. Każda grupa Klientów nieco różni się od siebie pod względem demograficznym, zainteresowań, decyzji zakupowych itp. Dzięki segmentacjj Twoja praca będzie szybsza i skuteczniejsza (zgodnie z zasadą Pareto: 20% wysiłku generuje 80% efektów).

4. Tworzenie newslettera. Pod uwagę trzeba wziąć kilka czynników: dobór szablonu, napisanie tytułu, pozostałej treści newslettera oraz dobór odpowiednich kolorów i czcionek. W konstrukcji treści jest potrzebny dobry, angażujący content marketing.

5. Testowanie i wyciąganie wniosków. Częstym błędem marketerów jest nieanalizowanie kampanii, przez co trudno powiedzieć, co działa, a co nie.

Aby osiągać wyniki, warto stworzyć zaangażowaną społeczność wokół marki. Gdy subskrybenci ufają Ci i uważają treści za przydatne, szybciej podejmą decyzję o zakupie, zapisie na newsletter. W branży IT i nowych technologii można liczyć na Open Rate 15,14% (stosunek kliknięć do otwartych wiadomości), a CTR (kliknięcie w dany link) wynosi 2,12%. To oczywiście średnia wyników, a nie wyrocznia. Aby zwiększyć sprzedaż danej usługi, produktu poprzez e-mail marketing, ważne jest dokładnie zrozumienie potrzeb Klientów, tego, jak działa branża i tworzenie content marketingu na bardzo wysokim poziomie.

 


Źródła:

  • https://freshmail.pl/blog/efektywnosc-email-marketingu-czyli-czy-mailing-sie-oplaca/

Raport Freshmail o e-mail marketingu z 2018 roku

  • https://freshmail.pl/blog/email-marketing-dla-sektora-ecommerce-czyli-jak-sprzedawac-jeszcze-skuteczniej/


Komentarze