Networking jako skuteczne narzędzia biznesowe

Czy zastanawiałeś się kiedyś, skąd bierze się sukces w biznesie? Decydują o nim cechy charakteru, znajomość swojej branży, dobra strategia działania? Te wszystkie elementy są bardzo ważne, ale ważne jest coś jeszcze: umiejętność nawiązywania i podtrzymywania relacji biznesowych. Aż 76 proc. firm korzysta z poleceń.

Mówi się, że od każdej osoby na świecie dzieli nas tylko… 6 osób. Poznajesz jakąś osobę, ona kogoś zna, może Cię przedstawić i w ten sposób docierasz do kolejnych. Od nitki do kłębka lub odwrotnie. Powstał również serwis internetowy przeznaczony do celów biznesowych, który opiera się głównie na rekomendacjach.

Czym jest networking?

Networking bywa traktowany różnie. Niektórym wydaje się, że to rozwiązanie wyłącznie dla przebojowych osób, które dobrze czują się w centrum uwagi. Tymczasem… to niekoniecznie prawda. Networking to spotkania, podczas których następuje prezentacja własnej działalności, wymiana wizytówek, nawiązywanie relacji, słuchanie inspirujących prelekcji. Bycie wygadanym nie jest kartą wstępu na takie spotkania. Kluczowa jest jednak otwartość, chęć poznania osób ze środowiska przedsiębiorców, menagerów i specjalistów różnych branż.

Networking – relacje czy wymiana wizytówek?

Spotkania networkingowe są prowadzone tak, żeby uczestnicy mieli szansę porozmawiania z każdą osobą, na której im zależy. Dyskusje są moderowane, co ułatwia nawiązywanie kontaktów osobom nieśmiałym. Jakość relacji biznesowych wynika ze sposobu podejścia do networkingu. Niekoniecznie muszą to być spotkania w formie konferencji, czasem to również networking prowadzony bardziej nieformalnie.

Jeśli na przykład szukam danego specjalisty ds. IT do zespołu lub dobrego managera, pytam swój zespół, czy kogoś takiego znają. Często osobiste polecenia są bardzo skuteczne – mówi Niko Bałazy, Prezes Zarządu w S-NET, krakowskim dostawcy rozwiązań teleinformatycznych.

Źródło: Unsplash

Podczas spotkań formalnych warto podchodzić do tych osób, z którymi rzeczywiście wiążemy plany biznesowe. Po evencie ważne jest utrzymanie relacji, np. podziękowania za spotkanie. Potem idzie już z górki – spotkanie na kawę, a może nawet wspólny biznes.

Biznes to udane relacje

Nie jest tajemnicą, że chętniej kupujemy od osób, które znamy i lubimy. Podobnie rzecz się ma w biznesie. Lepiej nie narzucać się ze swoją ofertą, a zacząć rozmowę w luźny sposób, słuchać drugiej strony i poszukać punktów wspólnych. Może okaże się, że poza spotkaniami networkingowymi, Ty i Klient chodzicie wspólnie na jakieś zajęcia dodatkowe? Tego typu elementy mogą Was bardziej zbliżyć i sprawić, że zauważycie potencjał do współpracy w jakimś obszarze. Networking to też dobry moment na wymianę jakichś doświadczeń zawodowych. Nie zawsze od razu uda się z kimś współpracować, ale można zyskać inne rzeczy, które zaprocentują w przyszłości, np. wymiana wiedzy, uczestniczenie w jakimś case study, przedyskutowanie pomysłu. Ogromnym plusem jest nauka “na żywo” umiejętności prezentowania swojego biznesu, przemawiania i komunikacji.

Networking to dość czasochłonny sposób na relacje biznesowe, ale jego siła może okazać się większa niż tradycyjnego marketingu, np. wysyłki informacji prasowych, reklam na FB.

 

 


Źródła:

  • https://www.forbes.pl/pierwszy-milion/biznes-godny-polecenia-znaczenie-rekomendacji-w-biznesie/ky4yq81


Komentarze