Strzałka
Dlonie

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Prowadzenie sklepu internetowego to świetny sposób na biznes. Trzeba jednak pamiętać o zabezpieczeniu interesów swoich i Klientów, oraz o działaniu zgodnym z ustawą o prawach konsumenta. Dobrze napisany regulamin e-sklepu jest kluczem do dobrej sprzedaży, ponieważ zastępuje umowę.

Regulamin sklepu internetowego to zbiór zasad i norm, które znajdują się w dokumencie i określają sposób zawierania transakcji na danej stronie internetowej. Regulamin porządkuje wiele spraw związanych ze sprzedażą, komunikacją z Klientami oraz ochroną danych osobowych. Już od maja 2018 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy RODO związane z ochroną danych osobowych, dotyczące wszystkich przedsiębiorców przetwarzających dane osobowe.

Pisanie

Źródło: Unsplash

Regulamin e-sklepu: jak go stworzyć?

Nie ma jednolitej, prawnej reguły, która podpowiada, co każdy przedsiębiorca ma umieścić w regulaminie sklepu internetowego. Istnieją jednak pewne wytyczne, które ułatwiają stworzenie dokumentu. Warto zachować spójność i przejrzystość, dzieląc regulamin na części:

  1. Dane sprzedającego, definicje, zakres obowiązywania regulaminu oraz ogólne zarysy oferty e-sklepu.
  2. Instrukcja rejestrowania i logowania się na stronie sklepu, sposoby dokonywania zapłaty oraz dostawy towarów.
  3. Procedury reklamacyjne, zapisy związane z wymianą towaru lub jego zwrotu i zasady naprawy lub wymiany uszkodzonego towaru z podaniem podstaw prawnych (w tym punkcie warto skonsultować się z prawnikiem lub śledzić zmiany prawne i pamiętać o aktualizacji regulaminu). W tej części warto zawrzeć również odnośniki do karty gwarancyjnej, formularza reklamacji i zwrotu towaru.
  4. Obszary związane z ochroną danych osobowych, polityką bezpieczeństwa, plikami cookies. Można dopisać informacje kontaktowe do administratora danych osobowych w sklepie.

Co jeszcze powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

  • Postanowienia wprowadzające, które informują konsumenta, do czego służy e-sklep, co opisuje regulamin, jakie są techniczne wymagania dotyczące e-shopu.
  • Jak wygląda proces składania zamówienia, jakie są formy dostawy i płatności.
  • Szczegółowy opis produktów lub usług, które w dość dokładny sposób objaśniają przedmiot transakcji.
  • Informacja o odstąpieniu od umowy, która obejmuje prawo do odstąpienia, termin i skutki procedury.
  • Odpowiedzialność za wady. Trzeba określić zakres odpowiedzialności sprzedającego za niedostarczenie, zagubienie czy też zniszczenie towaru.
  • Pozasądowe sposoby rozpatrywania reklamacji i dochodzenia roszczeń. Istnieje możliwość rozwiązania ewentualnego sporu na platformie ODR, czyli nowej wspólnotowej instytucji pozasądowego rozwiązywania sporów. Obowiązkiem właściciela e-sklepu jest zamieszczenie takiej informacji wraz z odnośnikiem do tego miejsca.
  • Klauzule niedozwolone, czyli wszelkie zapisy naruszające interesy konsumenta lub zapisy sprzeczne z prawem. Regulamin nie może naruszać prawa polskiego i wspólnotowego.

Regulamin e-sklepu można napisać samodzielnie, posługując się szablonami lub zamówić go u prawnika.

Pomoc w tworzeniu i rozbudowie e-sklepu

Bycie właścicielem sklepu internetowego ma wiele zalet, ale trzeba również zwrócić uwagę na całą gamę aspektów: informatycznych, handlowych, marketingowych, aby odróżnić się od konkurencji. Chcąc odciążyć Klienta w procesie rozbudowy lub tworzenia e-commerce, oferujemy mu pomoc w wielu dziedzinach, np. w integracji sklepu z systemami fakturowymi, konsultacjach graficznych, social media czy UX – mówi Jakub Neumann, Członek Zarządu w S-NET.



Komentarze