Jak wybrać lokalizację dla nowego biura? Na co warto zwrócić uwagę.

Polska ma do zaoferowania ponad 9 mln. metrów kwadratowych powierzchni biurowej

Według ostatniego raportu Knight Frank ostatnie lata przynoszą skokowy wzrost liczby dostępnych powierzchni biurowych, w szczególności w takich miastach jak: Kraków, Katowice, Łódź, Wrocław, Warszawa oraz Trójmiasto. Ogółem w 2017 roku w Polsce było ponad 9 milionów metrów przestrzeni na biura.

Kraków centrum outsourcingu

Prym wiedzie oczywiście Warszawa z 5 mln. metrów dostępnej powierzchni biurowej, na drugim miejscu jest Kraków, który oferuje prawie 900 tys. metrów przestrzeni na biura.  Co warte podkreślenia

Kraków zajmuje 8 miejsce na świecie oraz 1 miejsce w Europie w rankingu „Tholons top 100 outsourcing destinations”, co czyni nas – Kraków — europejskim centrum outsourcingu.

Co ciekawe, wydawałoby się, że jako centrum usług outsourcingowych w większości powiązanych z IT miasto to powinno dostarczać biur nowoczesnych technologicznie, czyli również takich wyposażonych w infrastrukturę światłowodową. Ku mojemu zdziwieniu niestety tak nie jest. Większość dostępnych w Krakowie biurowców nie oferuje łącz światłowodowych.

Na co warto zwrócić uwagę?

Wybierając nową lokalizację dla naszej firmy „telekomunikacja” i „media”, jako nieduże elementy w budżecie, bardzo często są pomijane. Firmy dopiero po wynajęciu biura zaczynają poszukiwania dostawcy Internetu i tutaj nierzadko natrafiają na pierwsze problemy:

  • Długi czas oczekiwania na instalację (ponad 3 miesiące)
  • Długi czas oczekiwania na wywiad techniczny oraz samą cenę usługi (niekiedy ponad kilka tygodni)
  • Koszty budynkowe
  • Problemy po stronie administratora budynku

Koszty budynkowe

Koszty budynkowe i problemy po stronie administratora budynku to najczęstsze przyczyny opóźnień instalacji oraz zwiększonych cen dla Klienta.

Bardzo często dopiero po wynajęciu powierzchni, zarządca biurowca informuje swojego najemcę o ewentualnych problemach, jeśli tego w ogóle dokonuje.

Warto przed podpisaniem umowy najmu otrzymać od właściciela lub zarządcy budynku zgodę na wprowadzenie kabla światłowodowego wybranego przez siebie operatora, jak również uzgodnić ewentualne koszty budynkowe (powinny być one wliczone w cenę czynszu za powierzchnię) – tylko na tym etapie jako strona negocjacyjna umowy macie Państwo szansę uzyskać atrakcyjne dla siebie warunki.

Wybieraj okablowane budynki

Warto wybierać takie budynki, w których znajduje się co najmniej dwóch dostawców z własnymi kablami światłowodowymi.

W S-NET w ramach konfiguratora usług umożliwiamy weryfikację zasięgu, jak również dostępność infrastruktury pod danym adresem (w przypadku terminów instalacji – 3 dni oznacza to, że w danym budynku mamy swój węzeł dostępowy).

Kabel do biura, a co w biurze?

Warto również pamiętać o sieci strukturalnej wewnątrz biura. Więcej o samej budowie sieci napisałem w artykule Budowa sieci strukturalnej oraz WiFi w małym biurze. W ramach negocjacji warunków umowy najmu warto zwrócić uwagę na koszty budowy sieci strukturalnej. W zależności od wybranego budynku koszty te są pokrywane przez jego właściciela lub są też cedowane na samego najemcę. S-NET oferuje pełne, kompleksowe zaprojektowanie (w razie potrzeby wyceny dla właściciela budynku), jak również wykonanie infrastruktury kablowej i radiowej na dowolnej powierzchni biurowej (niezależnie od klasy biurowca).

Podsumowanie

Wynajmując biuro powinniśmy zwracać uwagę na media, okablowanie wewnątrz biura:

  • Sieć strukturalną
  • Instalacje niskoprądowe
  • Instalacje sieci radiowej

Media, które są doprowadzone do budynku:

  • Ilość operatorów
  • Ilość kabli światłowodowych

Oraz inne ważne szczegóły:

  • Koszty budynkowe
  • Łatwość wprowadzenia kolejnego operatora

 

Warto wynajmować biuro w takim biurowcu, który spełnia wszystkie powyższe punkty jako minimalne wymagania. Ewentualnie w takim, w którym dostępny jest wybrany przez nas dostawca – jeśli posiadamy umowy ramowe.

 



Komentarze