M-commerce: marketing mobilny coraz silniejszy

Według raportu Gemiusa, tempo rozwoju polskiego rynku marketingu mobilnego (m-commerce) jest bardzo szybkie – wzrasta corocznie o 100%. Natomiast e-commerce notuje 25-procentowy wzrost każdego roku*. M-commerce będzie dążył do tego, abyśmy mogli robić zakupy o każdej porze i w każdych warunkach.

Badania pokazują, że my, Polacy, jesteśmy bardzo pozytywnie nastawieni do nowych technologii, tym bardziej, gdy ułatwia nam życie. Urządzenia mobilne stają się dla nas coraz bardziej przyjazne, a co za tym idzie, jesteśmy bardziej skłonni dokonywać zakupów za ich pomocą. W 2018 mobile będzie zyskiwać coraz silniejszą pozycję.

Zakupy poprzez urządzenia mobilne

Badanie KPMG z 2017 pokazuje, że 58% z nas robi zakupy przez Internet za pomocą komputera lub laptopa, a tylko 7% za pomocą smartfona. Do tej pory planowano budowę sklepów internetowych pod kątem PC lub laptopów, a strona responsywna była mile widzianym dodatkiem. Jednakże ostatni raport Izby Gospodarki Elektronicznej (M-commerce. Kupuję mobilnie 2.0 z 2016) prezentuje nieco inne wyniki. ⅖ badanych wykonuje zakupy za pomocą urządzeń przenośnych: smartfona i tabletu. Badani to nie tylko prywatni konsumenci, ale też menedżerowie, właściciele firm, specjaliści. Tak duży odsetek kupujących poprzez urządzenia mobilne może wiązać się ze zmianą tempa życia i trybu pracy. Coraz więcej czasu wolnego spędzamy na korzystaniu z urządzeń mobilnych, a także pracujemy w ten sposób.

Źródło: Unsplash

Mobile w USA i w Polsce

W USA przewiduje się wykorzystanie 600 milionów dolarów na technologie mobilne w 2018 roku. W Polsce ten trend nie jest jeszcze aż tak kosztowny i wyraźny, ale rozwój nowych technologii powoli zmierza w tę stronę.

Na wielu stronach sklepów wyświetlanych na smartfonie czy tablecie, pojawiają się boty, czyli programy służące do wykonywania określonych czynności zleconych przez człowieka. Polecenia wykonuje maszyna. Także u nas priorytetem będzie stawało się jak najlepszej jakości m-commerce oraz sztuczna inteligencja – mówi Niko Bałazy, Członek Zarządu w S-NET.

Sklepy online i offline

Obydwie ścieżki będą się raczej uzupełniały w zależności od typu Klientów, zwyczajów zakupowych. Jedni chcą finalizować zakupy całkiem online, inni wolą odebrać towar osobiście. Od momentu obowiązywania zakazu handlu w niedzielę w Polsce, najprawdopodobniej wzrosną liczby zamówień produktów drogą online. To dobry moment dla właścicieli sklepów internetowych na wyróżnienie się i zainwestowanie w m-commerce.

 

 


*

  1. http://marketingmobilny.pl/m-commerce-sposob-na-biznes/
  2. https://assets.kpmg.com/content/dam/kpmg/pl/pdf/2017/12/pl-Badanie-opinii-na-temat-zakupow-promocyjnych.PDF


Komentarze