Storytelling biznesowy: skuteczne narzędzie sprzedaży w Twojej firmie

Od tysięcy lat komunikujemy się za pomocą opowieści. Storytelling jest modnym pojęciem, jednak obejmuje dużo więcej niż historie nastawione na rozrywkę. Storytelling to sztuka opowiadania historii w celu komunikacji i nawiązania relacji. Efektem jest wywołanie pożądanego rezultatu, a przy okazji … zabawa.

Storytelling to narzędzie służące do budowania marki. Świetnie nadaje się dla:

  • przedsiębiorców,
  • marketingowców,
  • handlowców,
  • sprzedawców,
  • trenerów,
  • mówców,
  • analityków biznesowych,
  • wszystkich, którzy sprzedają jakiś produkt.

Tak naprawdę nie jest ważna branża, w jakiej działasz. Umiejętność budowania dobrej historii przyda Ci się wszędzie, zarówno na gruncie zawodowym, jak i prywatnym.

Storytelling – czym jest?

Dziś tradycyjne formy reklamy stopniowo zanikają, ale bez reklamy nie ma biznesu. W świecie rozwijających się technologii, każda firma ma obowiązek regularnego informowania o usługach, produktach, a nawet o tym, jak powstała, kim są ludzie w danej firmie. W gąszczu wielu komunikatów i wciąż pojawiających się powiadomień w social mediach, trzeba się jakoś wyróżnić i dać zapamiętać. Eksperci rozróżniają jednak opowiadanie o swojej firmie i storytelling. Naturalną konsekwencją storytellingu jest public relations, a także dobra sprzedaż.

Na czym polega storytelling?

Ułożenie dobrej historii jest sztuką: trzeba wybrać to, co jest spójne ze strategią marketingową marki oraz interesujące z punktu widzenia odbiorcy. Dobra historia powinna być:

  • prosta i realistyczna,
  • łatwa do zapamiętania,
  • zaskakująca, czyli wzbudzająca emocje.

Punktem wyjścia jest odpowiedź w jednym zdaniu na pytanie, czym zajmuje się Twoja firma. Najlepiej zrobić to prostym językiem, zrozumiałym dla Klienta, niewtajemniczonego w arkana Twojej branży. To jednak dopiero przekaz komunikacyjny na podstawowym poziomie. Dzięki niemu Klienci dowiadują się, co sprzedajesz oraz mogą dzielić się opiniami o Twojej firmie i jej usługach.

Źródło: Unsplash

Opowiadanie sprzedających historii to coś więcej. Nie wystarczy wiedzieć, że istnieje bohater, narracja, perypetie. Storytelling opowiada o produkcie lub usłudze “przypadkiem”, nienachalnie. W ten sposób tworzy się interesująca historia, którą od razu zapamiętujesz i przekazujesz innym. Dobra historia zawsze budzi emocje. Warto uczyć się od najlepszych i wykorzystać prostą strukturę opowiadania:

  1. Ekspozycja – zarysowanie akcji.
  2. Komplikacja – zawiązanie akcji.
  3. Kulminacja – punkt zwrotny.
  4. Kryzys – ponowny wzrost napięcia.
  5. Rozwiązanie – moment rozstrzygnięcia.

Historie potrzebują danych

Storytelling biznesowy działa w oparciu o dane i przemyślaną strategię działań.

Trzeba jednak pamiętać również o twardych danych, dobrze zbudowanych działach: handlowym, marketingowym, IT – bez fundamentów każda historia upadnie. Dane są potrzebne również do monitorowania efektów działań. Budowanie wizerunku marki to proces długotrwały, ale bardzo opłacalny i dający realne korzyści – mówi Damian Dąbrowski, Dyrektor Projektu S-NET Cloud w S-NET, krakowskim dostawcy Internetu i rozwiązań teleinformatycznych.

Dobry storytelling wywołuje silną reakcję neurologiczną. Mimo że te techniki istnieją wiele lat, ich wykorzystanie w biznesie zmienia jego oblicze i czyni go bardziej “ludzkim”. Ludzie kochają historie i wciąż poszukują wrażeń, dlatego storytelling jako narzędzie biznesowe na pewno nie zniknie z rynku.

 


Źródła:

  • https://www.hbrp.pl/b/nieodparta-moc-storytellingu-jako-strategicznego-narzedzia-biznesowego/1BDQj23gI
  • https://sprawnymarketing.pl/zasady-storytelling/
  • https://businessinsider.com.pl/media/marketing/storytelling-rady-pawla-tkaczyka-dla-biznesu/147gtvz


Komentarze