Neuromarketing: rewolucja technologiczna w podejściu do Klienta

Neuromarketing to krok milowy w dotychczasowych działaniach marketingowych, połączenie nowych technologii i kilku dziedzin nauki. Dzięki temu zyskujemy wiarygodne, twarde dane co do preferencji Klientów. Można ich użyć jako narzędzia wsparcia sprzedaży. Narzędzia neuromarketingowe są szeroko wykorzystywane na całym świecie, a zapotrzebowanie na nie stale rośnie.

Celem marketingu od zawsze było zidentyfikowanie potrzeb grupy docelowej i dotarcie do niej z własną ofertą. Droga do osiągnięcia celu może być różna. Dziś koncentrujemy się na neuromarketingu: dziedzinie marketingu łączącej badania neurologiczne, a także korzystającej z odkryć biologii molekularnej, elektrofizjologii, neurofizjologii, anatomii, embriologii i biologii rozwojowej, biologii komórkowej, biologii behawioralnej, neurologii, neuropsychologii, kognitywistyki. Jak spekulują specjaliści z USA, rynek Facial Emotion Recognition, czyli analizowanie reakcji pojawiających się na ludzkich twarzach, w najbliższych latach zanotuje wzrost z 2,77 miliarda do 6,19 miliarda.

Definicja neuromarketingu

Początek tej dziedziny wiedzy datuje się na lata 90. XX wieku, a pierwsze wyniki badań opublikowano w 2004 roku. Najprościej mówiąc: neuromarketing to badanie wpływu zmysłów na nasze decyzje zakupowe. Badania skupiają się na analizowaniu reakcji poszczególnych części mózgu na reklamę, na przykład takich obszarów jak: brzuszne prążkowie (układ nagrody), jądro półleżące (odczuwanie przyjemności), kora oczołodołowa (pragnienie posiadania), przyśrodkowa kora przedczołowa (pozytywna więź), kora przedczołowa (samoocena), wyspa, a inaczej insula (szacowanie zysków i strat).

Jak działa neuromarketing?

Neuromarketing odwołuje się do aspektu podświadomych reakcji ludzi na dany typ reklamy, czyli bada zupełnie naturalne, niekontrolowane mechanizmy ludzkiego organizmu za pomocą:

  • Elektroencefalografu (EEG) – zapis czynności mózgu za pomocą elektrod podłączonych do skóry głowy. EEG pokazuje wyniki badań w formie fal (np. delta, theta, alfa, beta i gamma), a jeśli dodatkowo zastosuje się odpowiednie sekwencje video, badanie pokaże, na jakie elementy reklamy mózg reaguje najsilniej.
  • GSR (badania reakcji skórno-galwanicznej) – wynik reakcji gruczołów potowych na odpowiedni stopień nawilżenia skóry.
  • Obserwacji ruchu gałek ocznych – tzw. eyetracking, który rejestruje, na czym skupia się wzrok badanego (obrazek, partia tekstu, inny element strony). Wyniki są przedstawione w formie mapy cieplnej i są przydatne np. dla marketerów tworzących treści na strony www, handlowców.

Istnieją również inne, mniej zaawansowane narzędzia marketingowe, na przykład wykorzystywanie zmysłu węchu, smaku czy dźwięku. Można to zaobserwować na przykład w galerii handlowej, w lokalach gastronomicznych, sklepach kosmetycznych, butikach, a także w sklepach ze sprzętem IT (efekty, które celowo zachęcają do kupna produktu: piękny zapach kawy, odpowiednia muzyka, estetyczne zdjęcia).

Co jest najskuteczniejsze w neuromarketingu?

Aby się tego dowiedzieć, co działa na danych Klientów, większe firmy przeprowadzają konkretne badania na własny koszt, mniejsze przedsiębiorstwa mogą skorzystać z opracowań źródłowych, np. dotyczących eyetrackingu czy skanowania twarzy. Właśnie te 2 rodzaje neuromarketingu są najczęściej wykorzystywane w Polsce.

Możemy w ten sposób uzyskać informacje, jak Klienci czytają oferty, na co zwracają uwagę na stronie www podane w formie map elementów, które przyciągają największą uwagę. Te opracowania są bardzo skuteczne. Zwiększając widoczność poszczególnych elementów w Internecie, lepiej komunikujemy ofertę i skuteczniej docieramy do własnych Klientów – mówi Damian Dąbrowski, Dyrektor Projektu S-NET Cloud.

Przyszłość neuromarketingu

Sukcesywnie obserwujemy powstawanie coraz bardziej zaawansowanych technologii neuromarketingowych, na przykład nanomarketingu, w którym nanocząsteczki są używane do wzmacniania smaku czy też zmiany koloru żywności. Kolejnym rewolucyjnym narzędziem są badania wykrywające emocje odbiorców podczas oglądania materiałów reklamowych. Pracują nad tym specjaliści z wielu branż, ale konsumenci mają wpływ na poziom ingerencji technologii w życie i to również oni decydują o przyszłości neuromarketingu.

 


Źródła:

  • https://questus.pl/blog/neuromarketing-przyszlosci-nanomarketing-inne-technologie/
  • https://nowymarketing.pl/a/6893,neuromarketing-dla-kazdego
  • https://imotions.com/blog/neuromarketing-examples/
  • https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-neuromarketing-jak-techniki-marketingowe-wspierane-sa-przez-nauke


Komentarze