Strzałka
Biurko

5 punktów, na które trzeba zwrócić uwagę przy optymalizacji strony w mobile

Tendencja do robienia zakupów online za pomocą urządzeń mobilnych stale zwiększa się. Badanie Gemiusa z 2016 pokazuje, że 41% respondentów kupuje poprzez smartfony, a w 2017 roku ten odsetek zwiększył się do 47%. Jeśli chcemy przyciągać Klientów do e-sklepu, nie wystarczy zadbać o responsywność stron, trzeba jeszcze zoptymalizować stronę sklepu pod wyszukiwarki internetowe.

Optymalizacja stron mobilnych to inaczej mobile SEO. Zarówno w przypadku stron internetowych przeglądanych na urządzeniach stacjonarnych (laptop, PC), jak i stron www odwiedzanych z poziomu urządzeń mobilnych (smartfon, tablet, czytnik e-book), ważna jest ich zawartość pod kątem SEO. Działa to tak, że roboty odczytują daną stronę jako wartościową lub nie i na podstawie swoich wytycznych pozycjonują ją w wynikach wyszukiwania.

Mobile SEO – najczęstsze błędy

Jeśli Twoja strona desktopowa jest zoptymalizowana pod wyszukiwarki, to już połowa sukcesu. Wyszukiwarki biorą pod uwagę wygląd witryny, jej strukturę, prędkość ładowania się witryny oraz content. SEO w wersji mobilnej jednak trochę różni się od desktopowej. Najczęstsze błędy na stronach w wersji mobilnej, zgłaszane przez Klientów, to:

  • niewygodne wypełnianie formularzy (58%)
  • brak dostosowanej strony sklepu (52%)
  • problemy z dokonaniem płatności (40%)
  • niestosowanie multichannelingu (połączenie kanału online z offline)

Na co zwrócić uwagę przy mobile SEO?

  • Prędkość ładowania strony.

Na urządzeniach mobilnych coraz częściej dokonywane są nie tylko zakupy, ale też otwierane maile i oczywiście obsługiwane portale społecznościowe. Warto też pamiętać, że zmienia się model pracy, w którym pracownik często korzysta z urządzeń mobilnych, w związku z czym szybkie ładowanie stron mobilnych jest niezbędną koniecznością. W celu zapewnienia użytkownikowi jak najlepszej jakości korzystania ze stron responsywnych stosuje się np. kompresję kodu, optymalizację grafik itp. – zauważa Jakub Neumann, Członek Zarządu w S-NET.

Latte

Źródło: Unsplash

  • Projekt strony mobilnej. Trzeba pamiętać o odpowiedniej wielkości różnych elementów na stronie (powinny być mniejsze niż na desktopie), wielkości i kolorach czcionek i przycisków. Warto zrezygnować z wyskakujących okienek, które zaburzają proces czytania lub dokonywania zakupów. Najważniejsze informacje powinny być na górze strony, podane w czytelnej formie bez użycia zbyt intensywnych kolorów.
  • Zbyt duża liczba rzeczy do wykonania na stronie. Użytkownik mobile ma mniej czasu na wykonanie danej czynności, dlatego trzeba maksymalnie uprościć proces zakupowy. Warto zwrócić się do specjalistów user experience, którzy podpowiedzą, na jakie elementy warto zwrócić uwagę, aby korzystanie Klientów ze strony mobilnej przynosiło pozytywne doświadczenia.
  • Optymalizacja formularzy. To jedna z najczęstszych przyczyn rezygnacji Klientów z korzystania ze strony na mobile. Zdarza się, że formularz zawiera zbyt małe litery, niewidoczne pola do wypełnienia lub zacina się w momencie pisania. Dobre formularze to standard w e-commerce.
  • Wygodny sposób płatności. W raporcie Gemiusa Klienci wskazali instrumenty płatnicze, które są dla nich niekomfortowe. Polacy najchętniej płacą przelewem lub za pomocą pay by link (szybkie płatności elektroniczne), w których przelew jest od razu księgowany. Najlepiej, gdy w e-sklepie można natychmiastowo zapłacić i czekać na przesyłkę, a nie np. wykonywać kolejny ruch w celu przejścia do panelu płatności.

Decydując się na SEO mobile, warto pamiętać, że kieruje się on nieco innymi wytycznymi SEO niż desktop. Można dokonać wyboru, czy tworzymy osobną stronę na desktop i responsywną (dopasowanie wszystkich elementów strony do rozdzielczości ekranu), czy tylko wersję mobilną strony www. Pierwsze rozwiązanie pozwala wygodnie przeglądać stronę na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych. Istnienie strony responsywnej jest czynnikiem rankingującym stronę w wyszukiwarce Google od 2015 roku.

 


  1. http://www.ecommercepolska.pl/files/9414/6718/9485/E-commerce_w_polsce_2016.pdf
  2. Raport E-commerce w Polsce Gemius 2017, https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/najnowsze-dane-o-polskim-e-commerce-juz-dostepne.html
  3. https://www.pozycjonusz.pl/optymalizacja-strony-urzadzenia-mobilne


Komentarze