Strzałka
Marketing szeptany

Marketing szeptany – czym jest i jak może pomóc Twojej firmie?

Marketing szeptany (buzz marketing) w ostatnich czasach cieszy się ogromną popularnością i jest często wykorzystywany w biznesie. Według badań 9 na 10 konsumentów, chcąc kupić dany produkt, kieruje się opiniami i rekomendacjami innych klientów, natomiast tylko 14% badanych zwraca uwagę na reklamę*. Jednak nie wszyscy wiedzą, czym on jest, po co się go stosuje i jakie działania nie należą do marketingu szeptanego.

Czy znalazłeś kiedyś w Internecie zdania typu: “Zapraszamy do skorzystania z usług naszej firmy, która specjalizuje się w …”? To nie jest marketing szeptany, lecz spam lub nachalna reklama. Buzz marketing nie jest tak łatwą dziedziną marketingu, jak mogłoby się wydawać. Potrzeba dobrych kompetencji i pewnej dozy wyczucia marketingowego.

Czym jest marketing szeptany?

To taki rodzaj marketingu, którego celem jest dotarcie do użytkownika z określonymi treściami poprzez dyskusję wywołaną w Internecie. Mogą to być dyskusje prowadzone na forach internetowych i w social mediach. Buzz marketing może być prowadzony jawnie, czyli robi to ambasador marki lub niejawnie (poprzez zwykłe konta użytkowników).

Czego NIE ROBIĆ w marketingu szeptanym?

Buzz marketing to wypowiedzi i rekomendacje, które mają wywoływać pozytywny odbiór klientów i prowokować dyskusje, odpowiadać na pytania i przy okazji poprawiać SEO i pozycjonowanie (pozycję firmy w wynikach wyszukiwania). Trzeba jednak pamiętać, że nie są to w pełni naturalne dyskusje i dlatego trzeba szczególnie zadbać o to, żeby sprawiały wrażenie normalnych. Jednak bardzo często marketerzy popełniają błędy:

  • Przesadnie zachwalają markę, co odbiorcy wyczuwają i odbierają jako spam
  • Zakładają anonimowe konta na forach bez historii postów i od razu piszą o marce/produkcie
  • Ich wypowiedzi są niemerytoryczne i nie rozwiązują żadnego problemu
  • Pozostawiają pytania odbiorców bez odpowiedzi
  • Publikują posty w wątkach nieaktywnych
  • Piszą posty z błędami ortograficznymi, interpunkcyjnymi
  • Piszą posty z nieaktywnymi linkami
  • Publikują identyczne posty w kilku miejscach.

To wszystko może sprawiać, że ludzie są zrażeni do tego typu działań, ale jest to dobra forma marketingu internetowego, jeśli wiadomo, na co zwracać uwagę.

Marketing szeptany

Źródło: Unsplash

Jak dobrze prowadzić buzz marketing?

Marketing szeptany daje możliwość dotarcia do wielu potencjalnych klientów oraz budowania wizerunku marki.

To długofalowe działanie, które pozwala na zwiększenie ruchu na stronie internetowej oraz generowanie zysków – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu S-NET, dostawcy rozwiązań telekomunikacyjnych w Krakowie.

Ważna rzecz to trzymanie się standardów opisanych w Kodeksie Etyki Marketingu Szeptanego oraz Kodeksu WOMMA (The WOMMA Ethics Code). Warto wybrać marketera lub ambasadora marki, który ma doświadczenie w tego typu pracy, potrafi dobrze pisać, zna się na public relations oraz SEO. Dobry “szeptacz” ma założone konta na kilkudziesięciu forach, aktywnie uczestniczy w wątkach, potrafi poprowadzić dyskusję i posiada… empatię. Taka osoba jest w stanie sprawnie poprowadzić komunikację, tworzyć “dobry klimat” wokół marki i zachować naturalność. Tworzenie buzz marketingu wymaga zatem kompetencji, umiejętności “miękkich”, dlatego powinno być odpowiednio wynagradzane.

 

 

 


Źródła:

  • https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-marketing-szeptany-jak-efektywnie-wykorzystac-buzz-marketing


Komentarze