Jak nowe technologie napędzają sprzedaż w e-biznesie? Content marketing i social media – Cz. 2

Coraz więcej internautów chce kupować online. Powody? Ograniczenie handlu w niedziele, popularność sklepów online, wielokanałowość sprzedaży, sztuczna inteligencja, możliwość zrobienia zakupów za pomocą smartfonów, a także wartościowe i spersonalizowane treści w Internecie.

Content marketing to strategiczne podejście do marketingu, które polega na tworzeniu i dystrybuowaniu treści dopasowanych do odbiorcy. Celem content marketingu jest przyciąganie i utrzymywanie uwagi konsumentów wokół marki oraz sprzedaż. Można powiedzieć, że to połączenie dobrej jakości dziennikarstwa z promocją marki. Według badań Content Marketing Institute z 2018 roku, 86% przedsiębiorstw stosuje ten rodzaj marketingu. W Polsce jest podobnie: w 80% firm używa się content marketingu (na podstawie raportu IAB Polska z 2017 roku).

Content marketing

Content marketing jest jednym z najważniejszych narzędzi marketingowych. Ponad 44% firm deklaruje zwiększenie wydatków na ten cel. W Polsce rynek CM dopiero się rozwija, a za najskuteczniejsze jego formy uznaje się artykuły eksperckie na portalach branżowych, publikacje na stronie i blogach firmowych, newsletter oraz aktywność w social media. Dużą popularnością cieszą się też wszelakie treści poradnikowe i infografiki, a nieco mniejszą webinary i materiały video, zapewne ze względu na czas i duże zaangażowanie w przygotowanie tego typu treści.

W ostatnich latach na popularności i skuteczności zyskują treści e-commerce w wersji mobilnej. Dlatego przykuwające uwagę nagłówki, dobre zdjęcia, ciekawe publikacje w social media są bardzo ważnie, ponieważ budują świadomość marki oraz w dużym stopniu wpływają na sprzedaż – mówi Niko Bałazy, Prezes Zarządu w S-NET, krakowskim dostawcy usług telekomunikacyjnych i cloud computing. – Taka komunikacja ma nieco innych charakter niż ta, którą dedykujemy na desktopy.

Źródło: Unsplash

Marketing w social media

Popularność komunikacji mobilnej w Polsce udowadniają dane przedstawiające korzystanie z mediów społecznościowych. Według raportu Ecommerce Polska z 2016 roku, 86% internautów ma konto minimum w jednym serwisie społecznościowym, a ponad 60% korzysta regularnie z social mediów. Media społecznościowe oferują więc duże zasięgi, a także zapewniają:

  • Wiedzę o marce – aktualności, oferta podana w przystępny sposób, firma od kulis.
  • Komunikację z marką – Klient często dopytuje o produkty, sposób działania marki poprzez social media.
  • Skrócenie ścieżki zakupowej za pomocą logowania poprzez Facebooka (Klient nie musi się rejestrować i oszczędza czas).
  • Wiarygodne opinie o marce – opinie w social mediach są bardzo istotne, ponieważ Klienci podpisują się pod nimi swoimi nazwiskami oraz umieszczają zdjęcia. Na bazie informacji o marce w social media, 44% Klientów kupiło produkt, którego wcześniej nie zamierzali kupić.

Najpopularniejsze serwisy social media to: Facebook, YouToube, Instagram, Twitter i LinkedIn.

Content marketing i social media

Obydwa typy narzędzi marketingowych doskonale wspierają sprzedaż, angażują konsumentów i budują zasięgi. Trudno dziś bez nich wyobrazić sobie marketing w firmie. Ich skuteczność jest wysoka, ale działania trzeba prowadzić długo i regularnie (chyba że skorzystamy z działań płatnych w social mediach lub reklamy Google), to naprawdę warto, ponieważ budujemy wizerunek eksperta i mamy miejsce do komunikacji z konsumentami: znamy potrzeby Klientów i potrafimy na nie odpowiadać. Efekty działań content marketingowych i social media można mierzyć za pomocą Google Analytics, Google Search Control, statystyk Facebooka i innych, specjalistycznych narzędzi Marketing Automation.

 


  1. https://contentmarketinginstitute.com/2017/12/marketing-teams-b2c-research/?utm_source=social?utm_medium=social?utm_name=research?utm_term=2018
  2. https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2017/02/IABPolska_RaportCM_20170221.pdf
  3. http://www.ecommercepolska.pl/files/3814/7074/8959/LubieToCzyKupujeTo_SocialCommerce_Sierpien2016.pdf


Komentarze