Marzysz o zawodzie specjalisty ds. IT? Sprawdź, czego potrzebujesz, by nim zostać

Prężnie rozwijający się sektor nowych technologii, wysokie zarobki i duża niezależność decydują o popularności tego zawodu. Na co trzeba zwrócić uwagę, chcąc zostać specjalistą ds. IT?

Nazwa stanowiska “specjalista ds. IT” może brzmieć dość ogólnie, ale w wielu ogłoszeniach przewijają się podobne kompetencje cyfrowe: administrowanie serwerami, umiejętności tworzenia baz, programowania, łączenia ze sobą urządzeń, tworzenia sieci, gwarantowania użytkownikom bezpieczeństwa itp. Taką osobę można nazwać informatykiem, a jeśli ma większe kompetencje w zakresie programowania – programistą.

 

Zgodnie z danymi Ministerstwa Cyfryzacji, w Polsce brakuje około 50 000 programistów.

Kompetencje cyfrowe i programowanie to obecnie najbardziej poszukiwane umiejętności na rynku pracy – mówi Arkadiusz Dymek, Członek Zarządu w S-NET, czołowym krakowskim dostawcy Internetu i nowych technologii, w tym cloud computing. – Jako pracodawca, stawiamy na pasję, praktykę i chęć rozwoju. Trzeba oczywiście interesować się rynkiem IT, niekoniecznie jednak kandydat musi mieć studia kierunkowe. Kluczowe są dla nas praktyczne umiejętności, które są zależne od rodzaju stanowiska. Np. potencjalny operator helpdesk powinien obsługiwać narzędzia zdalnego dostępu, administrować serwerami, znać podstawowe zagadnienia dotyczące urządzeń sieciowych i znajomość angielskiego w stopniu umożliwiającym czytanie dokumentacji technicznej.

Kompetencje cyfrowe

Ukończenie studiów kierunkowych jest atutem, ale nie obowiązkiem, ponieważ rynek IT jest bardzo dynamiczny. Chcąc być dobrym specjalistą IT, trzeba śledzić zmiany na bieżąco i być otwartym na wiedzę. Wiedzę można czerpać z kursów, szkoleń, szkół kodowania. Warto już w trakcie studiów odbywać staże i praktyki, aby zdobyć jak najwięcej doświadczenia zawodowego. Ważna jest też elastyczność. Specjalista ds. IT często pracuje w biurze w standardowych godzinach biznesowych, ale potrzebna jest gotowość do nadgodzin lub pracy w domu, kiedy nadejdzie awaria, np. przestanie działać serwer.

Oprócz znajomości narzędzi biurowych, komunikatorów firmowych, bardzo ważnym tematem jest znajomość zagadnień związanych z bezpieczeństwem sieci oraz kompetencje analityczne. W tym momencie instytucje rządowe wybierają cloud computing, który podnosi poziom cyberbezpieczeństwa – dodaje Niko Bałazy, Prezes Zarządu w S-NET.

Źródło: Unsplash

Manager IT

Jeśli ubiegasz się o wyższe stanowisko, oprócz wymienionych wcześniej umiejętności, kluczowa będzie zdolność komunikacji. Potrzebne będzie przedstawienie specjalistycznych treści w prosty sposób, ponieważ najprawdopodobniej większość pracowników nie rozumie zawiłości zagadnień IT. To właśnie dzięki umiejętności tłumaczenia, zespół będzie wiedział, na czym polega specyfika pracy działu IT oraz w jaki sposób ten dział łączy się z funkcjonowaniem zarządu firmy i jej pozostałymi częściami przedsiębiorstwa. Wtedy każdy pracownik będzie miał świadomość własnego wpływu na to, co dzieje się w firmie. Nie wolno też zapominać o kwestii bezpieczeństwa danych i backupu, ponieważ często dane są narażone na utratę lub zniszczenie przez nieświadome działania zespołu.

Zawód przyszłości

Eksperci mówią, że specjalistą IT można stać się w stosunkowo krótkim czasie, kładąc nacisk na praktykę i kompetencje cyfrowe. Mając umiejętności, które są bazą do tej pracy, można je rozwijać i dopasowywać do danej firmy już w trakcie pracy. Prognozy nie kłamią, rynek stanie się coraz bardziej otwarty na pracowników IT, zarówno administratorów IT, menagerów IT, jak i programistów.

 


  1. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Programowanie-i-inne-kompetencje-cyfrowe-najbardziej-poszukiwane-przez-pracodawcow-7565872.html


Komentarze